Mera axlar...
Nu har det hänt lite mer med axlarna - det är en del jobb med dem...
Många bilder iaf så enjoy :)
Första diffen isärtagen på bänken
Fick tillverka ett specialverktyg för å få av pinjonglagret
Det gick till slut men lagret gick sönder - men det skulle ändå bytas
Ihopmonterat med nya lager - ingen crush sleeve ändå. PPL dras til 1 Nm
Assistans när vi skulle riva framaxeln :)
Fick åka till verkstaden på jobbet å svarva nya shims då jag råkade beställa lager efter nummret på lagren istället för nummret på lagerbanorna. Fick lagerbanor som var 3,52mm tunnare än de gamla. Men det gorde heller inget då jag hade räknat med å behöva göra nya shims för å få alla värden riktiga.
One to keep :) Jämn å fin runt om.
Hade fått fel solid collars från finland så jag tillverkade egna. Egentilverkad i mitten, fel till höger och original crush sleeve till vänster. Använder shimsen från de som var fel.
Assistanse från kollegan Alex. Blev en lång natt.. Tusen tack.
Första shimsen provmonterade, var lite knixigt å få ned dem..
Viktigt å fila graderna..
Till slut efter mycket prövande, svarvande, shimsande, mätande osv.. så fick vi till bägge diffarna. Det som är viktigt i detta skedet är att pinjongen har en preload på ca 1Nm när man börjar. Den totala preloaden med monterad diff skal så bli ca 1,8Nm OCH backlash skal vara ca 0,17-0,20mm. Vi fick till detta väldigt bra skal lägga upp värderna så fort jag fått skannat dem.
Final touch.. Mycket fett för att hindra att olja rinner ut..
Samt packningslim på utsidan.
Slå lite försiktigt med en gummiklubba..
Lite skrivande med dremeln och... färdig :)
Hann också med å tillverka ett specialverktyg för å dra hjullagrena fram idag. Köpte en 55mm ringnyckel på biltema och svetsade fast ringen på en 50mm hylsa då det verkar nästan omöjligt att få tag i 55mm hylsa.. Passade som en dröm ;)
Over and out...
Dan
Många bilder iaf så enjoy :)
Första diffen isärtagen på bänken
Fick tillverka ett specialverktyg för å få av pinjonglagret
Det gick till slut men lagret gick sönder - men det skulle ändå bytas
Ihopmonterat med nya lager - ingen crush sleeve ändå. PPL dras til 1 Nm
Assistans när vi skulle riva framaxeln :)
Fick åka till verkstaden på jobbet å svarva nya shims då jag råkade beställa lager efter nummret på lagren istället för nummret på lagerbanorna. Fick lagerbanor som var 3,52mm tunnare än de gamla. Men det gorde heller inget då jag hade räknat med å behöva göra nya shims för å få alla värden riktiga.
One to keep :) Jämn å fin runt om.
Hade fått fel solid collars från finland så jag tillverkade egna. Egentilverkad i mitten, fel till höger och original crush sleeve till vänster. Använder shimsen från de som var fel.
Assistanse från kollegan Alex. Blev en lång natt.. Tusen tack.
Första shimsen provmonterade, var lite knixigt å få ned dem..
Viktigt å fila graderna..
Till slut efter mycket prövande, svarvande, shimsande, mätande osv.. så fick vi till bägge diffarna. Det som är viktigt i detta skedet är att pinjongen har en preload på ca 1Nm när man börjar. Den totala preloaden med monterad diff skal så bli ca 1,8Nm OCH backlash skal vara ca 0,17-0,20mm. Vi fick till detta väldigt bra skal lägga upp värderna så fort jag fått skannat dem.
Final touch.. Mycket fett för att hindra att olja rinner ut..
Samt packningslim på utsidan.
Slå lite försiktigt med en gummiklubba..
Lite skrivande med dremeln och... färdig :)
Hann också med å tillverka ett specialverktyg för å dra hjullagrena fram idag. Köpte en 55mm ringnyckel på biltema och svetsade fast ringen på en 50mm hylsa då det verkar nästan omöjligt att få tag i 55mm hylsa.. Passade som en dröm ;)
Over and out...
Dan
Kommentarer
Postat av: Johan
Måsta bara skriva och tacka för Dan och Alex enorma insats förra söndagen. Nu skall vi snart gå ut och plocka isär styrhusen och få monterat ihop fram axelen.
Trackback