Tuffare å tuffare blir den!

Takräcket är nu på plats på bilen tog sin lilla tid att fira ned det på plats igen, men nu ska det förhoppningsvis inte av något mer. Helt härligt att äntligen kunna gå runt där uppe å se ned på alla tror vi kommer sova tryggt!
Johan har ju jobbat på med bilen under helgen medans jag och dan har varit iväg, så nu har alla rutorna bak blivit utbytta mot 5mm alu durk så ingen kan ta sig in till det vi har bak i bilen så enkelt.
Sen börja vi fixa med stötfångaren fram ska svetsas in en infestningsplata till vinschen å lite annat planen är att vi ska till motormännen å få den godkänd för vår resa man måste tydligen det om bilen är över viss ålder. så är mycke som ska på plats innan fredag.





Börjar bli riktigt svårt att fota den inne i garaget är för litet garage eller så börjar bilen bli stor. ska se till å få tagit några bilder med sov platformen utfälld när vi har ut bilen nästa gång. var omöjligt att få med det på en bild nu.

//Jonathan

Lite bilder på takräcket

Känner att det blev väldigt dåligt dokumenterat när vi var på värkstaden och byggde takräcket. Men så kan det bli när tidspressen är lite för stram :s

Nu har vi i alla fall plockat ner det hemma i garaget i lugn och ro och byggt färdigt det sista på takräcket. Johan håller i helgen på med å sätta på alla lysen på takräcket och dra alla kablar, själv är jag på väg till Gävle med min syster för att se på Magnus Betner och Jonathan är hos sin far å firar 60-års jubileum. Så all lycka till Johan och förhoppningsvis även Alex som nog kunde tänka sig att hjälpa till en del i helgen.

För övrigt så har vi en väldigt lång lista som måste göras färdigt innan jul, vi har därför bestämt oss för att göra ett ryck nästa helg där vi ber om hjälp från alla håll å kanter - så har du lust å hjälpa till har vi öppet i garaget hela nästa helg - bara att ta med mek-kläder så står vi för kaffet.

Här kommer bilder på takräcket så långt, piece out, Dan




















Takräcket byggt

Takräcket är äntligen byggt å sitter på bilen ett stort steg frammåt känns det som, hehe men är nog mycke för att det är något som värkligen syns och gör skillnad i utsendet! Plus att vi planerat under lång tid att få det klart.
Den första ritningen fick vi underkänd av Alex efter ett stresstest, så han har ritat ett nytt å bättre åt oss! fick med test resultatet på den här modellen lite över 50sidor med tester med olika vikt. Stort tack till Alex!

Sista tiden har Dan jobbat mer en han brukar projektet han jobbar med ska va klart nu snart så är många 12timmars dagar på jobb. Förra helgen var det så mycket att fixa att Johan fick hoppa in å hjälpa till med el kopplande, som tack för det fick vi lånat verkstan den här helgen plus att vi fick materiall till takräcket å hasplåtarna.



Så i fredagskväll åkte johan å dan iväg, dan hade bara fri lördag men dom han med att jobba över 30h underhelgen endå! Så nu har vi tackräck på bilen! ska byggas sarg till packdelen och allt ska målas, sen ska tältlådan monteras förhoppningsvis kommer vårat tält tillbaka i riktig storlek snart. Måten som stod i alla papper stämde inte helt så helsport ska fixa så det får den storlek det borde.





//Jonathan

Montera drivknutar

Vi blev ju färdiga med diffarna sist och i helgen var det dags att montera de nya chrome-moly drivknutarna. Efter å ha läst toyotas verkstadshandbok insåg vi att man behövde specialverktyg för detta. Efter lite sökande på nätet så visste vi att det funnits en bra beskrivning på hur man tilverkar ett eget på sidan birfield.com. Problemet var bara att sidan varit nede i ett år nu :( Med vetskap om att det fanns där ute nån stans brukades både fredagsnatten och hela lördagen till intenst sökande utan resultat men på söndag morgon gjorde jag framsteg och hittade beskrivningen. Lägger ut den här i fall det är flera som är i behov för den.





Förstog dock inte hur han fick plats med sin klocka inne i huset, han måste antingen ha haft en väldigt liten klocka eller en vipparmsindikatorklocka. Hur som helst så hade jag ingen som fick plats så jag fick tillverka ett lite mer avancerat verktyg med en vipparm på.

Det vart väldigt dålig kvalitet med mobilkameran men hoppas det går att se hur jag gjorde:











Fred ut.

Dan

Mera axlar...

Nu har det hänt lite mer med axlarna - det är en del jobb med dem...
Många bilder iaf så enjoy :)


Första diffen isärtagen på bänken




Fick tillverka ett specialverktyg för å få av pinjonglagret


Det gick till slut men lagret gick sönder - men det skulle ändå bytas


Ihopmonterat med nya lager - ingen crush sleeve ändå. PPL dras til 1 Nm


Assistans när vi skulle riva framaxeln :)


Fick åka till verkstaden på jobbet å svarva nya shims då jag råkade beställa lager efter nummret på lagren istället för nummret på lagerbanorna. Fick lagerbanor som var 3,52mm tunnare än de gamla. Men det gorde heller inget då jag hade räknat med å behöva göra nya shims för å få alla värden riktiga.


One to keep :) Jämn å fin runt om.


Hade fått fel solid collars från finland så jag tillverkade egna. Egentilverkad i mitten, fel till höger och original crush sleeve till vänster. Använder shimsen från de som var fel.


Assistanse från kollegan Alex. Blev en lång natt.. Tusen tack.


Första shimsen provmonterade, var lite knixigt å få ned dem..


Viktigt å fila graderna..


Till slut efter mycket prövande, svarvande, shimsande, mätande osv.. så fick vi till bägge diffarna. Det som är viktigt i detta skedet är att pinjongen har en preload på ca 1Nm när man börjar. Den totala preloaden med monterad diff skal så bli ca 1,8Nm OCH backlash skal vara ca 0,17-0,20mm. Vi fick till detta väldigt bra skal lägga upp värderna så fort jag fått skannat dem.




Final touch.. Mycket fett för att hindra att olja rinner ut..


Samt packningslim på utsidan.


Slå lite försiktigt med en gummiklubba..


Lite skrivande med dremeln och... färdig :)




Hann också med å tillverka ett specialverktyg för å dra hjullagrena fram idag. Köpte en 55mm ringnyckel på biltema och svetsade fast ringen på en 50mm hylsa då det verkar nästan omöjligt att få tag i 55mm hylsa.. Passade som en dröm ;)



Over and out...

Dan

RSS 2.0